Arkadaşlar işte uzuuun bir aradan sonra Yeni Başlayanlar İçin Game Maker adlı dersimin ardından yeni bir derse geçiyoruz. Bu dersimiz deyimlerle ilgilidir. Deyimler, Game Maker' ın olmazsa olmazlarından biridir. Deyimleri bilmeyen biri oyun yapamaz!
Evet artık başlayalım;
If deyimi :
If türkçe karşılığı eğer demektir. GML de ve her programlama dilinde çok ve çok işimize yarayan bir deyimdir. Bir deyimin doğruluğunu kontrol eder. Tabi sadece doğru değil istediğimiz şekilde. Mesela a şeklined bir değişken yarattık. Bunu kontrol ettirelim :
if(a==5) burda a değeri 5 e mi eşit demeye çalışıyoruz. Ki öyleyse :
{
x=100;
y=100;
}
Burda { ve } parantezleri if içinde olucak olayları gösterir. Tabi tek bir satır yazıcaksanız bu parantezlere gerek yok mesela :
if(a==5)
x=100;
burda sadece bir satır olay yazdım ve paranteze ihtiyacım olmadı. Gelelim else deyimine. If in tam tersidir yani if de kontrol ettiğimiz olay tam tersineyse anlamını taşır değilse anlamı taşır. Mesela :
if(a==5)
x=100;
else
x=500;
yada parantezli kullanımı
if(a==5)
{
x=100;
y=250;
}
else
{
x=500;
y=1000;
}
Yukarıdaki kodda a 5 e eşitse x i 100 y yi 250 yap diyor. Aksi takdirde 500 ve 1000 yap diyor.
(dipnot : değişkenler içine istediğimiz değeri koyabiliceğimiz tiplerdir. Ve var sözcüğüyle tanımlanır : var a; a adında bir değişken yarattık. Mesela a=5; yada a=”osman”; yapabiliriz.)
(dipnot2 : değişkenlere yazı değeri vermek için yazıyı tırnak içine almalıyız.)
While deyimi :
while kullanımı biraz tehlikeli tabi kullanmasını bilirseniz tehlikeli olmayan bir deyim türü. While de kontrol edilen deyim doğru olana kadar tekrarlanır. Mesela
while(a<5)
{
a+=1;
}
Burda a 5 den küçük olduğu sürece tekrarlanır. Ve her tekrarlanışta a yı bir arttırıyoruz ki bu deyim sonsuza kadar tekrarlanmasın. Bu da CPU’muzu alt üst eder. Bu yüzden tehlikelidir yani whileyi yazarken deyim illa bi yerde bitirilmeli. Aksi takdirde sonsuz döngü olur !
For deyimi :
for deyimi çok kullanışlı , programlamada ve GML de sık sık karşımıza çıkıcak bir deyimdir. Bu deyimde whileye biraz benzer ama tam değil. Örnek :
var a;
for(a=0;a<5;a+=1)
{
İşlemler
}
Burda a adında değişken tanımladık ve a yı 0 yaptık. A 5 olana kadar artırdık ve her 1 artırışta parantez içindeki işlemler tekrarlandı. Kısaca :
For(değişkenTanımı;DeğişkenKontrolü;Değişkenİşlemi(çarpma bölme toplama çıkarma vb. gibi))
Atama operatörleri , kontrol etme operatörleri :
= Değer atamayı sağlar
< küçüktür
>büyüktür
>= büyük yada eşit
<= küçük yada eşit
+ toplama
- çıkarma
/ bölme
* çarpma
Ayrıca toplama ve diğer işlemlerin kısa yolu şöyledir :
Mesela a değerini uzundan toplayalım
a=a+b;
yerine
a += b; diyebiliriz. Diğer operatörler içinde geçerlidir
a *=b;
a /=b;
a -=b;
Özet : Kısaca bu deyimler , GML de oyunun akışını sağlayan deyimlerdir. Bunlar olmazsa olmaz şeylerdir.
2.dersimiz ''GML Kavramı'' ile karşınızda olacağım şimdilik bu kadar derslerimi okumayı ihmal etmeyiniz mümkünse Big Grin
Konu sabitlenirse mutlu olurum çok yararlı bir ders çünkü...
Parmaklarım ağrıdı. Artık bir repi fazla görmeyin lütfen. Yorumlarınızı bekliyorum Angel